donderdag 22 januari 2015

Nieuwe cover 'Zie me dan!'

Bij het maken van een boek komt veel kijken.  Er moeten enorm veel keuzes worden gemaakt en ontzettend veel knopen worden doorgehakt:
- Welke papiersoort: zwaar, licht, mat, glanzend, gelig, wit, ....?
- Welk soort lettertype: rond, strak, groot, klein, dik, dun, ... ?
- Hoe worden de hoofdstukken aangeduid: met een getal, een letter, een titel, ...?
- Kleur of geen kleur in het boek?
- Foto's of illustraties?
- Welke titel?
- Welk beeld op de cover?
En die laatste keuze is misschien nog wel de moeilijkste keuze van allemaal. Want het beeld moet lezers aantrekken en liefst niemand afstoten. Het moet, als het ware, werken als een magneet. Het moet nieuwsgierig maken en prikkelen. Een beeld is altijd een persoonlijke keuze. Een slechte cover kan de verkoop van een prachtig boek helemaal om zeep helpen.
Daarom polst de uitgeverij bij de boekhandelaren.
En soms is hun reactie negatief.
Vinden ze een cover, waar jij als auteur heel blij mee was, maar niks.

*slik*

Vandaag kreeg ik een mailtje.
In het onderwerp stond: 'nieuwe cover'.
Mijn hart stond even stil.
De cover van mijn, nog te verschijnen boek, was afgekeurd: te saai, te flets, niet aantrekkelijk, bweek, vonden de boekhandelaren.
De uitgeverij had, nog net voor druk, de cover heel snel aangepast.

'Laat het mooi zijn', duimde ik voor ik met ingehouden adem de mail openklikte.
En ik probeerde mijn geest leeg te maken, niks te verwachten en het beeld, dat al helemaal mijn nieuwe boek geworden was, uit mijn geheugen te wissen.
Ik klikte de mail open.
Het was anders. Helemaal anders. Blauw en fris met bloedrode letters.
Maar mooi. Dat wel. En echt heel goed passend bij het verhaal.

Dit is de nieuwe cover geworden.
Benieuwd naar jullie reacties!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten