Posts tonen met het label boeken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label boeken. Alle posts tonen

donderdag 29 januari 2015

De kop is er af!

De eerste lezing van 2015 zit er ondertussen alweer op.
Ik was te gast bij Louis Leesvoer en de superenthousiaste bende van het tweede leerjaar in het St. Lodewijkscollege in Brugge. 
Een lezing op gedichtendag, dan mag een gedicht niet ontbreken!
Tijdens het plooien van de was kwam de  inspiratie vanzelf.
En zo kwam ik aan op school met een stapel onderbroeken in mijn boekenkoffer ;-)

Protverhalen

Een schrijfster kwam op school
vertellen over haar boeken
maar in haar grote koffer zaten
alleen maar onderbroeken!

Slipjes zijn zo kort van stof
hoe kon ze die gebruiken?
En ook boxershorts kun je niet lezen
maar... je kunt er wel aan ruiken

Zo snuif je, als je dat zou willen,
hele verhalen in de stof
Het dansen van de billen
hun trillen prrrrt, prot, plof!

Want protten en ook scheten
hebben - ook al zijn ze er maar even-
in jouw onderbroek
hun korte bestaan
in geur en kleur beschreven

(Inge Bergh)

De sloebers van het tweede leerjaar vonden het hilarisch.

maandag 1 september 2014

Interview op Leesplein.nl


 
Eind vorige maand werd ik geïnterviewd door Nicky de Boer, redacteur van Leesplein 12+.
Dat interview kun je HIER lezen. Ik vertel er ondermeer over die ene schrijfwens die nooit uitkwam en waarom ik ooit stikjaloers was op twee jongens uit mijn klas .


woensdag 6 augustus 2014

Graag meer info over uzelf.

Ik krijg vaak mailtjes van lezers met de vraag of ik wat meer info over mezelf of één van mijn boeken wil doorsturen.
'Las je vaak als kind? Welke boeken? Van wie kreeg je de liefde voor het lezen en later het schrijven door?Wanneer heb je je eerste boek geschreven? Hoelang duurde het voor het af was? Waarom heb je het boek geschreven?'
Het antwoord op veel van bovenstaande vragen kun je sinds kort vinden op de uitgebreide auteursfiche die recent werd aangemaakt op de website van leesplein.nl.

donderdag 13 februari 2014

Wat doet een auteur?


Onlangs ontving ik onderstaand mailtje van een lezer.

Dag Inge Bergh,
 
Ik heb voor mijn boekbespreking jouw boek gelezen en ik vond het zo spannend dat ik het zelfs leuk vond en meestal haat ik lezen. Sorry maar het is zo. Waarom moet je boeken lezen eigenlijk? De meeste boeken verfilmen ze en dat is toch altijd indrukwekkender dan al die lettertjes.  Misschien een ideetje voor jouw boek?  Moest Moordgriet in de cinema komen ga ik zeker nog een keer kijken.
Ik heb een klein probleempje. Op je website vond ik het antwoord op de meeste van mijn vragen. Maar niet op de vraag: hoe vult de auteur zijn of haar dag?
Daar zeg je niets over. Wat doe jij overdag? Bijvoorbeeld als je boek af is. Kun je mij aub een planning doorsturen?

Met vriendelijke groeten,

Maikel
  
Speciaal voor Maikel en alle andere lezers die ook wel eens benieuwd zijn naar wat ik zo allemaal doe overdag, maakte ik onderstaand filmpje. Natuurlijk doe ik niet alles uit het filmpje in één dag. En soms sta ik gewoon te koken en te dweilen, maar dat zie je dus niet in het filmpje ;-) )
 

 
 

dinsdag 17 september 2013

16 jaar op een hoop

 
Na de klus een hele tijd voor mij uitgeschoven te hebben, zette ik mij vandaag toch eens aan het uittikken van een overzicht van mijn werk. Dat hebben ze bij deAuteurs namelijk nodig.
Wat ik  geschreven heb, of ik dat alleen deed of met iemand anders, hoeveel pagina's dat boek telde en bij welke uitgeverij het werd uitgegeven, in hoeveel exemplaren het werd gedrukt en in welk jaar dat was?
Het aantal pagina's ken ik alleen van mijn allereerste boek nog vanbuiten, dus dat moest ik echt boek per boek gaan controleren. Hoe verder ik in de lijst vorderde, hoe hoger de stapel boeken naast mij groeide.

Eigenlijk is het best wel interessant om zo'n overzicht te moeten maken.
Zo leerde ik dat ik, sinds mijn eerste boek in 1997 verscheen, 17 boeken 'vrij' schreef.
13 boeken daarvan verschenen bij De Eenhoorn.
Tussendoor schreef ik ook nog eens 26 boeken in opdracht.
De grootste opdrachtgever was Averbode. Vooral voor de reeksen Hopla en Nellie en Cezar mocht ik vaak mijn fantasie gebruiken.
Voor de reeks Nellie en Cezar schreef ik 7 boekjes, waarvan 4 helemaal op rijm.
Voor de reeks Hopla verzon ik dan weer een verhaaltje bij bestaande kartonboekjes zonder tekst.
Ik schreef ook negen boeken samen met Inge Misschaert. Vijf ervan verschenen bij De Eenhoorn, de andere schreven we in opdracht. Van één van die boeken in opdracht werd een heuse spelkoffer gemaakt en net dat boek ligt niet op één van de stapels op de foto hierboven, want de koffer is uitgeleend. Eén boek schreven we naar aanleiding van een programma op televisie en ik herinner me nog hoe trots mijn zonen toen waren.
Zes boeken werden ondertussen vertaald naar vijf verschillende talen: Frans, Koreaans, Chinees, Portugees en Deens. Daar ben ikzelf dan weer geweldig trots op.

Op de tafel naast mij lag vanmiddag zomaar eventjes 16 jaar schrijven op een hoop.
Best wel indrukwekkend, vind ik.


dinsdag 12 juni 2012

Nellie en Cezar - Allemaal Cijfers

Een leuke kant van mijn 'job' is het krijgen van pakjes.Er mogen in die pakjes dan wel altijd boeken zitten die ik zelf schreef, toch blijft het elke keer weer heel spannend en erg feestelijk. Het voelt steeds weer alsof je een kadootje krijgt.
Hoewel je de tekst heel goed kent, en de illustraties in de eindfase al digitaal hebt mogen bewonderen, is het toch iedere keer weer afwachten hoe het boek er in het echt uit zal zien.
Zullen de kleuren niet teveel van hun helderheid verliezen tijdens het drukken?
Zal er toch niet nog net op het laatst een foutje in de opmaak sluipen?
Gisteren mocht ik weer een pakje ontvangen. Het Nellie- en Cezarboek waar ik een hele tijd geleden de tekst voor schreef.
Als kind had ik een hekel aan rekenen. Ik had zelfs nachtmerries over cijfers die mij in breuken hakten... Wie had toen kunnen denken dat ik ooit nog een telboek op rijm zou schrijven?