Posts tonen met het label inge bergh. Alle posts tonen
Posts tonen met het label inge bergh. Alle posts tonen
donderdag 25 juni 2015
Vlag en Wimpel 2015 voor 'Hond Weet Alles en Wolf Niets'.
Gisteren werden op de MidzomerKinderboekenBorrel van de CPNB de Griffels, Penselen en Vlag & Wimpels bekendgemaakt. 'Hond Weet Alles en Wolf Niets', het boek dat ik samen met Sylvia Vanden Heede schreef viel er in de prijzen. We kregen een 'Vlag en Wimpel' in de categorie informatief en daar ben ik waanzinnig blij mee!
In het juryrapport staat onderandere:
'De uitgebalanceerde samenwerking tussen een fictie, een non-fictie-auteur en een illustrator levert een schat aan informatie op, verpakt in een aantrekkelijk, vakkundig geschreven, humoristisch dierenverhaal.'
'De goed gedocumenteerde en vlot geschreven informatie reikt verder dan wat doorgaans over bovengenoemde onderwerpen voor jonge kinderen wordt geschreven.'
Het hele juryrapport vind je hieronder.
vrijdag 19 juni 2015
Lezingen 2016 - UITVERKOCHT
Had je mij graag geboekt voor een lezing volgend jaar, maar deed je dat nog niet?
Dan vrees ik dat ik niet zo'n leuk nieuws heb.
Alle gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde lezingen voor volgend jaar zijn uitgedeeld.
Voor 2017 zijn er wel nog enkele lezingen vrij.
Dan vrees ik dat ik niet zo'n leuk nieuws heb.
Alle gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde lezingen voor volgend jaar zijn uitgedeeld.
Voor 2017 zijn er wel nog enkele lezingen vrij.
zaterdag 13 juni 2015
Herdruk en boekje ruimtevaart
Wat een leuk nieuws!
Het boek 'Hond Weet Alles En Wolf Niets' dat ik samen met Sylvia Vanden Heede schreef krijgt een tweede druk.
En het hoofdstuk 'raketten en de maan' uit datzelfde boek wordt in Nederland ook nog eens als apart boekje uitgegeven.
Het boek 'Hond Weet Alles En Wolf Niets' dat ik samen met Sylvia Vanden Heede schreef krijgt een tweede druk.
En het hoofdstuk 'raketten en de maan' uit datzelfde boek wordt in Nederland ook nog eens als apart boekje uitgegeven.
zaterdag 28 maart 2015
woensdag 18 februari 2015
Het is er!
Wat een kleuren, wat een machtige foto's, wat een prachtig boek! Ja, ik weet het: 'mijn boek, schoon boek'. Ik ben heel erg bevooroordeeld. Mij hoef je niet te geloven. Dus hol naar de boekhandel, lees het boek en vorm je eigen mening!
Je mag mij die altijd doormailen, want ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!
Op het boek staat 10+, dat is zo ongeveer de minimumleeftijd, zeker niet de maximumleeftijd.
Het is een boek dat ook lezers uit de eerste graad van het middelbaar nog zal aanspreken.
Het boek heeft een handig zakformaat, stevige kaft en is voor slechts €14,50 te koop in de boekhandel.
Recensenten, leesbevorderaars en boekenbloggers kunnen een recensie-exemplaar aanvragen bij Nele Declercq van uitgeverij De Eenhoorn.
Veel leesplezier!
donderdag 12 februari 2015
Fragment uit 'Zie me dan!'
'Zie me dan!' is een spannend verhaal over Aafke, een jong meisje dat probeert de aandacht van haar afwezige ouders te vangen. Ze bedenkt hiervoor een geniaal plan.
Benieuwd hoe dat afloopt? .
Mijn nieuwste boek 'Zie me dan!' ligt vanaf begin volgende week in de boekhandel!
Je kunt het er nu al reserveren.
maandag 9 februari 2015
Stem op MOORDGRIET voor de PRIJS van de JONGE JURY en win!
Tot 1 maart kan nog gestemd worden voor de Prijs van de Jonge Jury. Help jij mijn boek aan een extra stem? Iedereen die stemt maakt bovendien kans op een prachtig longboard van Dusters.
Stemmen kan HIER!
Dankjewel!
Stemmen kan HIER!
Dankjewel!
donderdag 29 januari 2015
De kop is er af!
De eerste lezing van 2015 zit er ondertussen alweer op.
Ik was te gast bij Louis Leesvoer en de superenthousiaste bende van het tweede leerjaar in het St. Lodewijkscollege in Brugge.
Een lezing op gedichtendag, dan mag een gedicht niet ontbreken!
Tijdens het plooien van de was kwam de inspiratie vanzelf.
En zo kwam ik aan op school met een stapel onderbroeken in mijn boekenkoffer ;-)
De sloebers van het tweede leerjaar vonden het hilarisch.
Ik was te gast bij Louis Leesvoer en de superenthousiaste bende van het tweede leerjaar in het St. Lodewijkscollege in Brugge.
Een lezing op gedichtendag, dan mag een gedicht niet ontbreken!
Tijdens het plooien van de was kwam de inspiratie vanzelf.
En zo kwam ik aan op school met een stapel onderbroeken in mijn boekenkoffer ;-)
Protverhalen
Een schrijfster kwam op school
vertellen over haar boeken
maar in haar grote koffer zaten
alleen maar onderbroeken!
maar in haar grote koffer zaten
alleen maar onderbroeken!
Slipjes zijn zo kort van stof
hoe kon ze die gebruiken?
En ook boxershorts kun je niet lezen
maar... je kunt er wel aan ruiken
Zo snuif je, als je dat zou willen,
hele verhalen in de stof
Het dansen van de billen
hun trillen prrrrt, prot, plof!
Want protten en ook scheten
hebben - ook al zijn ze er maar even-
in jouw onderbroek
hun korte bestaan
in geur en kleur beschreven
(Inge Bergh)
hoe kon ze die gebruiken?
En ook boxershorts kun je niet lezen
maar... je kunt er wel aan ruiken
Zo snuif je, als je dat zou willen,
hele verhalen in de stof
Het dansen van de billen
hun trillen prrrrt, prot, plof!
Want protten en ook scheten
hebben - ook al zijn ze er maar even-
in jouw onderbroek
hun korte bestaan
in geur en kleur beschreven
(Inge Bergh)
De sloebers van het tweede leerjaar vonden het hilarisch.
Labels:
boeken,
gedicht,
gedichtendag,
inge bergh,
lezingen,
schrijver
donderdag 22 januari 2015
Nieuwe cover 'Zie me dan!'
Bij het maken van een boek komt veel kijken. Er moeten enorm veel keuzes worden gemaakt en ontzettend veel knopen worden doorgehakt:
- Welke papiersoort: zwaar, licht, mat, glanzend, gelig, wit, ....?
- Welk soort lettertype: rond, strak, groot, klein, dik, dun, ... ?
- Hoe worden de hoofdstukken aangeduid: met een getal, een letter, een titel, ...?
- Kleur of geen kleur in het boek?
- Foto's of illustraties?
- Welke titel?
- Welk beeld op de cover?
En die laatste keuze is misschien nog wel de moeilijkste keuze van allemaal. Want het beeld moet lezers aantrekken en liefst niemand afstoten. Het moet, als het ware, werken als een magneet. Het moet nieuwsgierig maken en prikkelen. Een beeld is altijd een persoonlijke keuze. Een slechte cover kan de verkoop van een prachtig boek helemaal om zeep helpen.
Daarom polst de uitgeverij bij de boekhandelaren.
En soms is hun reactie negatief.
Vinden ze een cover, waar jij als auteur heel blij mee was, maar niks.
*slik*
Vandaag kreeg ik een mailtje.
In het onderwerp stond: 'nieuwe cover'.
Mijn hart stond even stil.
De cover van mijn, nog te verschijnen boek, was afgekeurd: te saai, te flets, niet aantrekkelijk, bweek, vonden de boekhandelaren.
De uitgeverij had, nog net voor druk, de cover heel snel aangepast.
'Laat het mooi zijn', duimde ik voor ik met ingehouden adem de mail openklikte.
En ik probeerde mijn geest leeg te maken, niks te verwachten en het beeld, dat al helemaal mijn nieuwe boek geworden was, uit mijn geheugen te wissen.
Ik klikte de mail open.
Het was anders. Helemaal anders. Blauw en fris met bloedrode letters.
Maar mooi. Dat wel. En echt heel goed passend bij het verhaal.
Dit is de nieuwe cover geworden.
Benieuwd naar jullie reacties!
- Welke papiersoort: zwaar, licht, mat, glanzend, gelig, wit, ....?
- Welk soort lettertype: rond, strak, groot, klein, dik, dun, ... ?
- Hoe worden de hoofdstukken aangeduid: met een getal, een letter, een titel, ...?
- Kleur of geen kleur in het boek?
- Foto's of illustraties?
- Welke titel?
- Welk beeld op de cover?
En die laatste keuze is misschien nog wel de moeilijkste keuze van allemaal. Want het beeld moet lezers aantrekken en liefst niemand afstoten. Het moet, als het ware, werken als een magneet. Het moet nieuwsgierig maken en prikkelen. Een beeld is altijd een persoonlijke keuze. Een slechte cover kan de verkoop van een prachtig boek helemaal om zeep helpen.
Daarom polst de uitgeverij bij de boekhandelaren.
En soms is hun reactie negatief.
Vinden ze een cover, waar jij als auteur heel blij mee was, maar niks.
*slik*
Vandaag kreeg ik een mailtje.
In het onderwerp stond: 'nieuwe cover'.
Mijn hart stond even stil.
De cover van mijn, nog te verschijnen boek, was afgekeurd: te saai, te flets, niet aantrekkelijk, bweek, vonden de boekhandelaren.
De uitgeverij had, nog net voor druk, de cover heel snel aangepast.
'Laat het mooi zijn', duimde ik voor ik met ingehouden adem de mail openklikte.
En ik probeerde mijn geest leeg te maken, niks te verwachten en het beeld, dat al helemaal mijn nieuwe boek geworden was, uit mijn geheugen te wissen.
Ik klikte de mail open.
Het was anders. Helemaal anders. Blauw en fris met bloedrode letters.
Maar mooi. Dat wel. En echt heel goed passend bij het verhaal.
Dit is de nieuwe cover geworden.
Benieuwd naar jullie reacties!
woensdag 21 januari 2015
Altijd een heel speciaal moment
Het nieuws van de vertaling had ik al meer dan een jaar geleden
gekregen, maar vandaag kon ik dan eindelijk mijn vertaalde boek
vasthouden: Warres Vleugels in het Chinees.
De schrifttekens passen beter bij de dromerige illustraties van Alain Verster dan ons alfabet dat doet, vind ik. Ze versterken het gevoel dat elke prent een klein schilderijtje is.
De schrifttekens passen beter bij de dromerige illustraties van Alain Verster dan ons alfabet dat doet, vind ik. Ze versterken het gevoel dat elke prent een klein schilderijtje is.
donderdag 8 januari 2015
Jolan en de bal
Deze maand bij Dokadi: 'Jolan en de bal,' met heel aantrekkelijke illustraties van Nancy Kers.
Inspiratie voor het verhaal haalde ik bij de echte Jolan. Dat is een gitzwarte kater die in een huis met een vijver woont ergens in De Pinte.
Ik ken Jolans butler heel goed.
(Je wist toch al dat poezen en katers geen baasjes maar bedienden hebben? Butlers zijn het, die opspringen om deuren te openen wanneer de kat naar buiten wil. En weer naar binnen. En weer buiten. Of toch liever binnen. Neen, buiten. Binnen. Vijf minuutjes. En dan weer... Je snapt het ;-))
Wel, die butler vertelde ooit eens dat Jolan hé-le-maal geen jachttalent heeft. Dat vinden de kikkers in Jolans tuin natuurlijk geweldig. En het inspireerde mij voor het schrijven van dit kleurrijke voorleesboekje.
Labels:
de maan,
Dokadi,
inge bergh,
jagen,
Jolan en de bal,
kat,
kleuter,
kleuterklas,
nacht,
poes,
tuin,
uitgeverij Averbode,
voorleesboekje
dinsdag 30 december 2014
Zie me dan!
Na een eerder kalm 2014 belooft het nieuwe jaar erg vruchtbaar te worden. Bij Averbode verschijnt in januari een kleuterboekje getiteld 'Jolan en de bal'. Bij uitgeverij De Eenhoorn staat 'Zie Me Dan!' in de voorjaarsfolder. Voor uitgeverij Die Keure mag ik enkele boekjes voor eerste lezertjes schrijven en bij uitgeverij Abimo worden momenteel de illustraties getekend voor een boek dat ik met heel veel plezier schreef en waarin een erg bijzondere kabouter de hoofdrol speelt. Er staat dus heel veel op stapel in 2015. Laat het nieuwe jaar maar komen, ik ben er helemaal klaar voor!
dinsdag 4 november 2014
Straffe lijst!
Ik mag 's avonds graag ontspannen in de zetel. Beentjes omhoog en met een theetje en een chocolaatje wat lezen, beetje facebooken en wat mooie plaatjes kijken op Pinterest.
Het is op Pinterest dat ik het lijstje ontdekte.
Een lijstje van de bibliotheek van Wetteren.
Een lijstje met daarin de 25 meest ontleende titels van 2013.
In het lijstje zoals verwacht grote kleppers als 'Vele hemels boven de zevende', 'Oorlog en Terpentijn', 'Stoner', 'Dit zijn de namen', enz... Stuk voor stuk erg mooie boeken van bekende auteurs en dus meteen ook titels die veel media-aandacht kregen.
Midden in dat lijstje viel me plots een wel erg bekende titel op. De titel van mijn boek. Ik knipperde even met mijn ogen en keek nog eens goed, maar het was en is echt. Het is MIJN boek en MIJN auteursnaam daar op de twaalfde plaats. WOW, wat een boost geeft dat!
Moordgriet als Young Adult tussen al die 'grotemensen'literatuur. Straf!
Een extra chocolaatje heb ik wel verdiend nu :-D
Het is op Pinterest dat ik het lijstje ontdekte.
Een lijstje van de bibliotheek van Wetteren.
Een lijstje met daarin de 25 meest ontleende titels van 2013.
In het lijstje zoals verwacht grote kleppers als 'Vele hemels boven de zevende', 'Oorlog en Terpentijn', 'Stoner', 'Dit zijn de namen', enz... Stuk voor stuk erg mooie boeken van bekende auteurs en dus meteen ook titels die veel media-aandacht kregen.
Midden in dat lijstje viel me plots een wel erg bekende titel op. De titel van mijn boek. Ik knipperde even met mijn ogen en keek nog eens goed, maar het was en is echt. Het is MIJN boek en MIJN auteursnaam daar op de twaalfde plaats. WOW, wat een boost geeft dat!
Moordgriet als Young Adult tussen al die 'grotemensen'literatuur. Straf!
Een extra chocolaatje heb ik wel verdiend nu :-D
zaterdag 1 november 2014
vrijdag 17 oktober 2014
maandag 13 oktober 2014
Stem op 'Moordgriet' voor de Jonge Jury 2015!
Moordgriet is een van de kerntitels voor De Jonge Jury 2015.
Help Inge Bergh door te stemmen op Moordgriet! Stemmen kan via deze LINK!
Je hoeft enkel nog je gegevens in te vullen in de rechterkolom en te drukken op 'STEM HIER'. Klaar!
Maak ook vrienden, kennissen, buren, klasgenoten, enz... warm om te stemmen op Moordgriet!
Iedereen die gestemd heeft maakt bovendien kans op het coole longboard van Dusters dat je links op de foto hierboven ziet.
Help Inge Bergh door te stemmen op Moordgriet! Stemmen kan via deze LINK!
Je hoeft enkel nog je gegevens in te vullen in de rechterkolom en te drukken op 'STEM HIER'. Klaar!
Maak ook vrienden, kennissen, buren, klasgenoten, enz... warm om te stemmen op Moordgriet!
Iedereen die gestemd heeft maakt bovendien kans op het coole longboard van Dusters dat je links op de foto hierboven ziet.
dinsdag 16 september 2014
Daar is mijn kip!
Kindje in het eerste of tweede leerjaar?
Wees er dan als de kippen bij!
Hol, snel, vlieg, race of huppel nu naar de boekenwinkel.
Want TOK IS HET BEU ligt er vers in de rekken.
Twee avonturen in één boek.
En dat voor een appel en een ei.
Wees er dan als de kippen bij!
Hol, snel, vlieg, race of huppel nu naar de boekenwinkel.
Want TOK IS HET BEU ligt er vers in de rekken.
Twee avonturen in één boek.
En dat voor een appel en een ei.
maandag 1 september 2014
Interview op Leesplein.nl
Dat interview kun je HIER lezen. Ik vertel er ondermeer over die ene schrijfwens die nooit uitkwam en waarom ik ooit stikjaloers was op twee jongens uit mijn klas .
zaterdag 9 augustus 2014
Moordgriet, zomerse leestip!
Surfend op het net kwam ik plots deze foto tegen. Wat een leuke verrassing! Minstens even leuk vond ik het bijhorend blogje, van 15 juli 2014, waarin 'Moordgriet' door Caroline Wissel-Weldam, columniste en lerares Nederlands, wordt getipt in de categorie 'ontroerend en prachtig verwoord'.
Labels:
aanrader,
angst,
bedreiging,
borderline,
climax,
drugs,
inge bergh,
Jonge Jury,
Leestip,
liefde,
moord,
moordgriet,
spannend,
thriller,
uitgeverij De Eenhoorn,
young adult
woensdag 6 augustus 2014
Graag meer info over uzelf.
Ik krijg vaak mailtjes van lezers met de vraag of ik wat meer info over mezelf of één van mijn boeken wil doorsturen.
'Las je vaak als kind? Welke boeken? Van wie kreeg je de liefde voor het lezen en later het schrijven door?Wanneer heb je je eerste boek geschreven? Hoelang duurde het voor het af was? Waarom heb je het boek geschreven?'
Het antwoord op veel van bovenstaande vragen kun je sinds kort vinden op de uitgebreide auteursfiche die recent werd aangemaakt op de website van leesplein.nl.
'Las je vaak als kind? Welke boeken? Van wie kreeg je de liefde voor het lezen en later het schrijven door?Wanneer heb je je eerste boek geschreven? Hoelang duurde het voor het af was? Waarom heb je het boek geschreven?'
Het antwoord op veel van bovenstaande vragen kun je sinds kort vinden op de uitgebreide auteursfiche die recent werd aangemaakt op de website van leesplein.nl.
Abonneren op:
Posts (Atom)















