De leerlingen van basisschool Sint-Jozef uit Merksem (en hun ouders) lazen tijden de Jeugdboekenweek een heleboel boeken. Ze mochten ook over elk boek eerlijk hun mening kwijt.
Posts tonen met het label eerste graad basisonderwijs. Alle posts tonen
Posts tonen met het label eerste graad basisonderwijs. Alle posts tonen
dinsdag 31 maart 2015
woensdag 30 juli 2014
Tok is het beu
Eén van de spannendste momenten tijdens het ontstaan van een geïllustreerd boek is het moment waarop je de pdf ontvangt. Je kent de tekst, je weet wat er zal staan, want je hebt het verhaal natuurlijk zelf geschreven. Maar je weet niet wat de illustrator gedaan heeft met het verhaal. Hoe ziet hij of zij de personages? De omgeving? Tekende hij of zij er een extra laag bij? Wat maakte hij of zij van die ene scène die je al helemaal vormgegeven had in je hoofd? Wordt het slikken of juichen?
Een paar dagen geleden ontving ik de pdf van het tweede boekje over Tok de kip: 'Tok is het beu!'
De illustraties zijn grappig en vrolijk. Ik hou van de kleuren die van de pagina's spatten en van de extra diertjes die Suzy Castermans verzon en overal tussen plaatste. Er valt voor de toekomstige lezertjes veel te ontdekken op de illustraties. Mijn glimlach werd prent na prent breder. Wat een heerlijk boek is dit geworden!
Nu is het aftellen naar het volgende spannende moment: het moment waarop het boek eindelijk in de winkels ligt! Zullen de jonge lezertjes de twee nieuwe verhalen leuk vinden?
Een paar dagen geleden ontving ik de pdf van het tweede boekje over Tok de kip: 'Tok is het beu!'
De illustraties zijn grappig en vrolijk. Ik hou van de kleuren die van de pagina's spatten en van de extra diertjes die Suzy Castermans verzon en overal tussen plaatste. Er valt voor de toekomstige lezertjes veel te ontdekken op de illustraties. Mijn glimlach werd prent na prent breder. Wat een heerlijk boek is dit geworden!
Nu is het aftellen naar het volgende spannende moment: het moment waarop het boek eindelijk in de winkels ligt! Zullen de jonge lezertjes de twee nieuwe verhalen leuk vinden?
woensdag 24 oktober 2012
Het Blauwe Gevaar
Een heel complex onderwerp dat in eenvoudige en leuke taal moest worden omgezet voor kinderen van de eerste graad basisonderwijs.
Liefst verwerkt in een voorleesverhaal met veel spanning en humor.
Een hele kluif, maar dat schrok ons niet af.
We bedachten een verhaal over twee ruimtewezentjes die het verbod van hun oversten negeren en afreizen naar een heel gevaarlijke planeet. Twee keer raden hoe die planeet heet!
Het verhaal leende zich perfect voor werk- en leesblaadjes, en een doe- en dagboek.
Kristina Ruell fleurde alles op met vrolijke, speelse en kleurrijke illustraties.
Diezelfde illustraties werden ook gebruikt voor een kwartet dat bij het pakket hoort en Kristina ontwierp daarbovenop nog een compleet ganzenbord.
Ik mocht het eindresultaat vandaag ophalen bij het postkantoor .
Voor mijn twee zonen was het net of Sinterklaas was langsgeweest!
Zelfs het rekenspel werd enthousiast uitgetest.
Het lespakket werd uitgewerkt ism met MOS (Milieuzorg Op School).
Het bevat nog heel wat extra's en is gratis voor alle Limburgse basisscholen.
Basisscholen buiten Limburg kunnen het pakket bestellen via www.limburg.net.
Meer info op http://www.calameo.com/books/0007570615b67fd13e4e9
Abonneren op:
Posts (Atom)


